Travel | Inpakken voor professionals


Typ het woord ‘travel’ in op Google of Pinterest en je komt ze vroeg of laat onvermijdelijk tegen; artikelen met lijstjes. De leukste vind ik altijd de ‘what to pack for...’ lijsten. Je vind echt alles; paklijsten voor safari, paklijsten voor een een wandelvakantie in Oostenrijk, voor strandvakanties, Disneyland, volgens mij kun je als je wilt nog wel een paklijst voor een dagtrip naar Woerden vinden.

Veel mensen die naar een nieuw land gaan of  voor een nieuw type vakantie gaan vinden het allemaal zeer spannend. Dat is begrijpelijk, want je bent immers nog nooit in dat land of op zo’n type vakantie geweest. Dus je hebt geen idee hoe het er aan toe zal gaan. Op zo’n moment kunnen paklijsten echt een uitkomst bieden.
Maar vergeet niet dat het allemaal zeer afhankelijk is van je persoonlijke voorkeuren, en dat ieder type persoon iets heel anders inpakt. Soms kom je lijsten tegen van mensen die zeggen dat je absoluut niet zonder fancy 3-1 softshell ultra thermo regendonsjas naar Argentiniƫ kunt, maar bedenk wel dat de lokale bevolking die fancy jassen ook niet draagt en ook zij vrolijk functionerend door het leven gaan.
Moraal van het verhaal; doe lekker waar jij je goed bij voelt. Koop niet een hele set afritsbroeken als je die normaal ook niet draagt. Zonde van je geld toch? Ben jij nou wel fan van ultra softshellturbo kleding, pak het vooral in!
Hoewel je dus totaal zelf moeten weten wat je in wilt pakken, kan ik je toch wel een aantal tips geven over hoe je koffer in te pakken. Daarnaast geef ik jullie onderaan het artikel twee voorbeeld paklijsten.

Ok, tijd om te leren inpakken als een pro!

Dit is natuurlijk een geweldige look op reis

stap 1. Hoe veel en hoe neem ik het mee?
Zeer belangrijk en zeer verschillend. Ga je een week met Ryanair op citytrip, ga je 2 weken naar Spanje of vlieg je voor 3 maanden met KLM naar Zuid-Amerika. Het heeft nogal wat invloed op hoe de hoeveelheid bagage die je meeneemt (en mee mag nemen), maar ook op de manier waarop je deze meeneemt.

Korte reizen
Ga je een week of korter weg dan is een klein handbagage koffertje of een weekendtas meestal wel genoeg. Scheelt je een hoop geld aangezien de regels omtrent handbagage steeds strenger worden en een koffer bijboeken vaak heel duur is, zeker bij de budgetmaatschappijen. Vlieg je met een duurdere maatschappij, dan zit er vaak 1 koffer bij de prijs inbegrepen. Maar heb je die echt nodig?

Lange reizen
Leuk, je gaat lekker lang op vakantie. Je zult wel graag iets meer willen meenemen dan alleen handbagage. Meestal is een backpack niet nodig, want laten we eerlijk zijn, die krengen zijn afschuwelijk zwaar en lomp om mee te lopen. Toch neem ik hem graag mee, maar ik moet bekennen dat ik dat denk ik vooral doe omdat ik een koffer niet avontuurlijk vind staan. I know, I know.. Zet je hier overheen en neem lekker een koffer mee als je dat wilt. Waarom zou je je bagage op je rug vervoeren als je het ook gewoon zonder moeite voort kunt rollen?

Overweeg wel een backpack als je veel over hobbelig terrein moet banjeren zoals onverharde dorpsstraatjes, dan rolt een koffer niet lekker.
Als je veel binnenlandse vluchten in kleine vliegtuigjes hebt, is er vanwege de beperkte ruimte kans dat je geen harde koffer mee mag, houd daar ook rekening mee. Check ook de beperkingen qua gewicht. Op binnenlandse vluchten kan dit namelijk nog wel eens lager zijn dan de standaard 20 kg.

Zelf maak ik altijd gebruik van zogenaamde packing cubes, dat zijn kleine vierkante zakjes waar je je kleding heel klein in op kunt vouwen of rollen. Elk soort kleding heeft zijn eigen zakje, waardoor je koffer en vooral je backpack heel overzichtelijk blijven.
Bij een backpack zie je het nut van packing cubes misschien nog in, maar bij een koffer waarschijnlijk niet. Maar geloof me, je kunt ineens meer kwijt in diezelfde koffer, echt heel handig dus!
Deze cubes kun je in allerlei prijscategorieĆ«n kopen. De dure zijn een stuk steviger en gaan dus langer mee, maar als je twijfelt of het iets voor jou is kun je beter eerst een goedkopere set kopen. Ik heb ze bij bol.com besteld. 

Beiden dragen wij een witte katoenen blouse. Niet praktisch qua vlekgevoeligheid, wel lekker koel en het past overal bij.






 

Stap 2. Hoeveel en wat neem ik mee?

Hoeveelheid kleding
Leg alles wat je mee wilt nemen aan kleding klaar op je bed. Leg nu de helft terug. Tadaa!
Het klinkt zo simpel, maar in praktijk is het natuurlijk een stuk lastiger. Want hoe zorg je er nou voor dat je niet Net de verkeerde items inpakt? Ik ga je helpen.

Besef dat je vaak te veel meeneemt. Meestal draag je een aantal kledingstukken dagen achter elkaar, en komen sommigen de koffer niet eens uit. Zo'n 10 dagen aan schone kleding is ruim voldoende, daarna doe je gewoon een wasje. Voor 3 weken, 1 maand of 4 maanden pak je dus eigenlijk gewoon dezelfde hoeveelheid kleding in. En als je precies het juiste inpakt kom je nooit tekort.
(dit gaat in praktijk natuurlijk nooit helemaal goed. Ik vergat op mijn laatste reis al mijn shirts met lange mouwen en pakte te veel patronen in, waardoor ik er soms als een clown bij liep. Ach boeiend, niemand kent je daar)

Maar wat pak je precies in?
Als je outdoorwinkels moet geloven mag je alleen afritsbroeken en fleecetruien van polyester meenemen want die zijn sneldrogend en praktisch. Ik heb een aversie voor polyester en alles wat praktisch is, maar ze hebben wel een punt. Kleding die multifunctioneel is is wel zo handig, en dingen die 3 dagen moeten drogen zijn op reis ook niet ideaal.

Ik let er zelf vooral op of al mijn kleding makkelijk te combineren is en niet te vaak gewassen hoeft te worden. Kies voor laagjes, maar in kleurcombinaties die je er niet uit laten zien als een fanatieke K3 fan.
Mijn basis bestaat uit kleding in neutrale kleuren zonder print en daarbij kies ik een paar gekleurde items en/of met print.
  • Shirts en blouses met krappe oksels moet je te vaak wassen, kies liever iets wat een beetje wijder zit.
  • Dunne katoenen blouses en broeken zijn in elk klimaat handig.
    Katoen is luchtdoorlatend dus in de warmte is het koel en beschermt het tegen insecten, in koudere klimaten kun je er makkelijk een laagje onder- of overheen doen.
  • Laagjes, laagjes, laagjes. Hemdje, T-shirt, blouse, vest.
    Maar dus niet allemaal met print om bovengenoemde K3 verschijning.
  • Kleding die snel kreukt is totaal niet handig.
    Ook al is die ene blouse nog zo leuk, als 'ie snel kreukelt kun je hem beter thuis laten.
  • Zwart is heet en je ziet er snel vlekken op.
    Niet perse handig, maar het past wel overal bij.
  • Wit is lekker koel maar je ziet er ook weer snel vlekken op.
    Niet perse handig maar past ook weer overal bij. Zijn ze sneldrogend, dan kun je het wel weer overwegen.
  • Kleding met printjes is heel handig want daar zie je minder snel vlekken op. 
  • Neem een legging of joggingbroek mee, is altijd lekker voor in de avond en het vliegtuig.
  • Voor vrouwen: zoek het Ultieme overhemd.
    Dit is een oversized blouse die zo veelzijdig is dat ik hem vrijwel elke dag draag.
    Ik heb er altijd eentje bij me om aan te trekken als ruim vest, als jurk, als pyjama of ik leg er een knoop in en draag hem als gewone blouse.
    Leen het grootste overhemd van je vriend of koop er een bij de tweedehands winkel. Kies er eentje van katoen zonder print, dan is 'ie lekker luchtig en past hij overal bij.
  •  Bedenk je ook of je af en toe wat netter gekleed moet en dus 1 of 2 mooiere items in moet pakken.
    Ik kies vaak voor een witte katoenen of linnen blouse (die ik toch al meehad), pimp de boel met een leuke ketting en wat lippenstift en voila!
  • Onderschat het nut van een regenjas niet.
    Ook in warme landen kan het regelmatig regenen, wij hebben ooit een maand land elke dag regen gehad in Costa Rica. We waren wat blij dat we een regenjack mee hadden!
    Daarnaast zijn ze ook heel fijn als het in de avond wat kouder wordt of je een wandeling in de bergen gaat maken. Handig zijn exemplaren die je in hun eigen zak op kunt bergen waardoor ze zeer weinig ruimte innemen.
    Zelfde geldt voor een donsjasje wat je klein op kunt bergen. Ze zijn heel lekker warm en nemen weinig ruimte in.

  • Ik pak in:
    een aantal effen broeken in neutrale kleur,
    een paar shirts en blouses in neutrale kleur (waaronder het ultieme overhemd),
    een stel shirts en blouses in vrolijke print
    neutrale vesten en truien, altijd 1 dunne en 1 wat dikkere.
    Schoenen en jassen kunnen zowel neutraal als wat opvallender, net wat jij zelf leuk vindt.
    Om de boel wat op te fleuren kun je een paar accessoires meenemen, zoals kettingen, oorbellen of een gekleurde sjaal.
Een katoenen jurkje met print. Lekker luchtig en het wordt niet snel vies. Ideaal item dus!
Een groot overhemd van katoen. Multifunctioneel en comfortabel!

Overige zaken
Naast kleding neem je vaak ook nog wat randzaken mee.

Toiletspullen
Niet overal op de wereld is het rioleringssysteem even goed als in Nederland. Vaak gebruiken huizen en hotels een septic tank, en soms stroomt het afvalwater direct de natuur in. Het is daarom aan te raden om biologisch afbreekbare shampoo en douchegel mee te nemen.

Je doet opvallend lang met van die mini flesjes voor op reis. Ik had 2 mini douchegelletjes mee en heb 5 weken over de eerste gedaan! Je kunt natuurlijk ook navulbare miniflesjes kopen, deze zijn vooral handig op iets kortere reizen. De handigste varianten zijn van siliconen, daar krijg je je shampoo tot de laatste druppel uitgeknepen.
Maar gezien het biologisch afbreekbaar verhaal en omdat het ruimte scheelt, ben ik overgestapt op een ouderwets blokje zeep en een shampoobar. Het is even wennen, maar ik vind het uiteindelijk heel fijn. Lekt nooit en bovenal #noplastic!

Wees erop bedacht dat lenzenvloeistof in sommige landen heel erg duur is, in bijvoorbeeld Zuid-Afrika kost het 3x zoveel als in Nederland. Dus neem daarvan als het even kan genoeg mee.

Camera
Elke telefoon heeft tegenwoordig een goede camera, maar wil je op vakantie mooie natuurfoto's maken, dan is het toch wel aan te raden een echt goede camera mee te nemen. De meeste eenvoudige camera's zijn goed genoeg, maar voor safari's en andere vakanties waarbij je echt voor dieren en natuur gaat zijn ze helaas niet toereikend. Je moet dan toch wel een camera met een 200mm lens hebben. Heb je deze niet, kijk dan of je hem van een goede kennis kan lenen, want zo'n duur apparaat voor alleen je vakanties aanschaffen gaat misschien ook weer wat ver.
Ik had zelf wel alleen mijn eenvoudige cameraatje mee en heb daar wel spijt van gehad, je ziet de beestjes niet goed op de foto's, en ingezoomde foto's zijn onscherp geworden.

Verrekijker
Een ding wat echt echt leuk is op elke natuurvakantie maar zeker op safari is een verrekijker. Je ziet Zoveel meer wilde dieren! Hetzelfde geldt als bij een camera; een echt goede kopen is best duur, dus misschien kun je er een lenen. Probeer er wel echt een te regelen, want dit is een absolute must wat mij betreft! Houd jij nou niet van dieren spotten dan negeer je deze dwingende tip gewoon.

Hobby's
Ik heb altijd een stapel boeken en een pak kaarten bij me. Een spelletje is ook altijd een aanrader, er zijn veel leuke spelletjes die weinig ruimte innemen zoals Bonanza, Machiavelli of de reisversie van  de kolonisten van Catan. Kun jij nou niet zonder bijvoorbeeld je harp, neem hem dan vooral mee. Misschien wat onhandig, maar ik heb constant met een teddybeer gesleept dus wie ben ik om daar over te oordelen?

Elektronica
Check of je een wereldstekker mee moet nemen, de meeste landen hebben een ander soort stopcontacten. Let op, voor bijvoorbeeld Zuid-Afrika heb je een apart type nodig die niet op wereldstekkers zit. Je kunt in Zuid-Afrika zelf bij de grotere supermarkten verloopstukjes kopen, kost geen drol. Ga je alleen naar luxere hotels, dan hebben ze daar vaak meerdere type ingangen in de stopcontacten, waaronder ook dezelfde die we in Nederland hebben.
Vind je een wereldstekker te groot of lomp, koop dan ter plaatse een verloopstukje. Maar ik heb regelmatig meegemaakt dat deze maar 1 keer werken, of soms helemaal niet.

Een draagbaar speakertje is leuk en niet vaak niet veel ruimte in.

Handtas
Stop een opvouwbaar tasje in je koffer of backpack dat je overdag kunt gebruiken om te voorkomen dat je elke keer met een rugzak moet sjouwen. Neemt weinig ruimte in en is ook heel handig om boodschappen mee te doen. Wil je niet overkomen als toerist, dan is dit de oplossing. Althans, je valt waarschijnlijk nog steeds op, maar men zal eerder denken dat je al wat langer in het land verblijft en je daardoor minder snel lastigvallen dan iemand die 'toerist' schreeuwt.

Fleecetrui, afritsbroek en bergschoenen. Mijn moeders favoriete wandeloutfit
Ik kies vaak voor een spijkerbroek, een katoenen blouse met print en gympies

Wat hadden wij aan op safari
Dit leek me een mooi voorbeeldscenario waarbij mensen altijd hysterisch worden om wat ze aan moeten doen, want zoveel ervaring hebben we in Nederland nou eenmaal niet met het fenomeen safari. Maar bij een safari zit je doorgaans gewoon op je kont in een auto dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je aantrekt. Kies iets wat lekker zit, dat is misschien nog wel de belangrijkste tip.
Het was de dag dat wij op safari gingen koud en regenachtig. Omdat je vaak in open auto's zit (die veel wind vangen als ze hard rijden) en een paar uur lang stilzit moet je je misschien iets warmer kleden dan je zou denken. Tenzij het super warm weer is natuurlijk, maar neem ook dan een trui of jasje mee. Denk in laagjes, in de ochtend of avond (als safari's plaatsvinden) is het vaak wat kouder, dus zorg je wat laagjes aan of uit kunt doen. 
Ik droeg een legging, blouse, super dun vest, vans gympen en m'n donsjasje. Die heb ik alleen op deze dag gebruikt, maar ik was wel heel blij dat ik hem had.
Mama droeg een afritsbroek, dunne fleecetrui, dik fleecevest, een regenjas en bergschoenen.

Voor een safari hoef je echt geen beige rangeroutfits, safarihoedjes, camelpacks of Nordic Walkingsticks te hebben. Mama had dus wel een afritsbroek en bergschoenen aan, maar dat was uiteindelijk nergens voor nodig. Ach ja, aard van het beestje. En als jij ook een afritsbeestje bent, lekker doen.

Op safari zit je vaak in dit soort open auto's en dat is winderiger dan je denkt,
dus zorg dat je een trui of iets anders warms mee hebt


Even samengevat
Neem lekker mee wat jij wilt. Zo simpel is het. Mijn vader zei altijd "zolang ik mijn geld heb heb ik alles bij me." en daar heeft ' ie wel een punt. Alles wat je vergeet kun je kopen, en 9 van de 10 keer heb je toch al te veel bij je.

Om de moraal van vandaag te illustreren geef ik jullie twee lijsten, namelijk wat ik mee had naar Zuid-Afrika en wat mijn moeder mee had. En belangrijk is te weten dat wij beiden zeer content waren met het gene wat we ingepakt hadden, dus er is geen goed of fout. Gebruik inpaklijsten dus vooral als inspiratie, niet als bijbel.

Ik had mee
(2 maanden, 1 koffer + kleine rugzak (die rugzak heb ik niet gebruikt))
Lange dunne broek
Lange spijkerbroek
2 spijkershortjes
Legging
2 dunne truien
3 blouses lange mouw
Dun vest
Stuk of 6 tshirts (5 gebruikt)
2 jurkjes (1 gebruikt)
Teenslippers
Vans gympen
Sportschoenen (niet gebruikt)
Sandalen (2x gebruikt)
Bikini
Regenjas (1x gebruikt)
Opvouwbaar donsjasje
In bagage een stoffen tote die als handtas diende

Mama had mee
(1 maand, 1 koffer + 1 handtas + 1 rugzak (die ze dagelijks gebruikte))
2 shorts
1 lange spijkerbroek
1 afritsbroek
2 of 3 dunne lange broeken (niet gebruikt)
3 jurken
2 vesten
48 shirts en blousejes (heel veel in ieder geval) (niet allemaal gebruikt)
2 sjaals
Bikini
Dunne fleecetrui
Dik fleecevest
Regenjas
2 paar gympen
Bergschoenen
Sandalen
Teenslippers

Zoals je ziet hebben mama en ik beiden nogal een andere stijl van inpakken. Zij had meer kleding mee dan ik en was er maar de helft van de tijd. Credits naar haar overigens dat ze zoveel kleding in 1 koffer weet te proppen. Hoewel ze wel poppenkleertjes heeft dus misschien niet helemaal eerlijke concurrentie.
Maar je ziet wel aan de lijstjes dat je altijd minder nodig hebt dan je denkt, en dat er niet een goede of foute manier is om in te pakken. Ik liep blij op m'n gympies en met m'n stoffen tasje, mama wandelde naast me met bergschoenen en dr rugzak. Prima toch? Ieder zijn voorkeur.

Geniet van je reis!

Deze jurk is een favoriet voor op reis geworden.
Hij is van katoen, kreukelt niet, wordt door de kleur niet snel vies en hij past bij mijn neutraal gekleurde vesten en truien.


En vergeet natuurlijk je trouwjurk niet!

Reacties

Populaire posts