Zonneschijn jam van abrikoos en sinaasappel



Ik heb dierbare herinneringen aan zomers in Veere, waar we logeerden bij oma Thea, de zus van mijn oma. Oma Thea maakte haar eigen abrikozenjam en oef wat vond ik die toch lekker. Zelfs een Matze cracker werd er nog eetbaar van.
Nog altijd is abrikozenjam mijn lievelings jam, hoewel niet veel mensen het daar mee eens zullen zijn.  De meesten vinden het maar een saaie en smaakloze jam soort, en als je alleen die goedkope varianten met 70% suiker kent dan begrijp ik je volledig. Maar een eigen gemaakte versie is zo veel lekkerder, zo veel frisser en fruitiger, zo heerlijk!

Vandaag combineer ik mijn geliefde abrikoos met een andere favoriet om jam van te maken: de sinaasappel. Sinaasappels eet ik eigenlijk niet graag, maar marmelade vind ik werkelijk zalig, vooral op een boterham met kaas. Tijd om deze twee vrolijk oranje vruchten eens samen te voegen dus.
De combinatie van deze twee blijkt echt top, deze jam is echt een zonnetje op je boterham. Instant happiness!

Om de jam lekker fris te maken doe ik er citroensap bij, en stemgember geeft een extra spannende smaak. Als laatste een truc van de Cyprioten; kook de kern van de abrikozenpit mee voor een diepere smaak. Deze kernen geven een waanzinnig amandel aroma af dat je jam naar een hoger niveau tilt. Echt het proberen waard!


Jam maken is een van mijn grootste hobbies, ik vind het zo bevredigend. Een deel van mijn kledingkast staat volgepropt met potten eigengemaakte jam en ik doe het iedereen cadeau. Ontzettend truttig, ik weet het. Maar ik ga er geen excuses voor maken, ik ben gewoon een oma en ben daar nog trots op ook!

Tijd om je inner oma te channelen. Jam maken is heel makkelijk en leuker dan je misschien denkt. En je hoeft nooit meer te piekeren wat je je schoonmoeder of oma cadeau moet doen, want met jam scoor je punten, geloof me ;)

Abrikozen-sinaasappel jam
Voor 3 potten van 370 gram (bonne manan potten)

250 sinaasappel (1 sinaasappel)
650 abrikoos (schoongemaakt gewicht, al zal het niet veel schelen)
275 geleisuiker
sap van 1 citroen
3 tl gehakte stemgember

→  Was je potten en deksels goed schoon, zet ze in de oven, deksels ernaast, en zet de oven aan op 110 graden tot de jam klaar is en je ze gaat vullen. Dit is steriliseren*. Let op dat als je ze straks beetpakt, je niet je handen aan de binnenkant laat komen anders zijn ze niet steriel meer.

→  Snijdt het vruchtvlees van de abrikozen in stukjes en doe ze in een ruime pan.
Kraak de pitten met een notenkraker, of leg ze tussen een theedoek en mep ze met een hamer stuk. Hierbij gaan de kernen waarschijnlijk ook kapot, maar dan stop je de stukjes gewoon in een thee ei wat je mee kookt


→  Snijdt de sinaasappel in parten, snijdt het vruchtvlees eruit en snijdt vervolgens de schil in zo fijn mogelijke reepjes. Dit is een monnikenwerk, neem er de tijd voor. Doe het vruchtvlees en de schil bij de abrikozenstukjes in de pan.

→  Pers de citroen boven de pan, voeg de suiker toe en breng je jam langzaam aan de kook. Laat zachtjes doorkoken tot hij ietsje dikker wordt en het fruit uit elkaar gevallen is en een puree is geworden. 

→  Hoe lang je het precies moet koken is moeilijk te zeggen, ook omdat het afhankelijk is van je eigen smaak. Je kunt een suikerthermometer gebruiken en stoppen bij 105 graden Celsius, maar ik doe het altijd op gevoel. Haal af en toe een lepel door de jam en kijk of deze stolt, dat is mijn indicator of hij dik genoeg wordt en dus klaar is. 
Kook je je jam kort, dan is 'ie licht van smaak en kleur, kook je hem 1,5 uur dan krijg je een amber kleurige jam met een zeer geconcentreerde smaak.  Ik kook de boel meestal zo'n 20-30 minuten, dat is de middenweg. 
Bepaal dus wat je zelf lekker vind, maar weet dat zodra je fruit zacht is de jam feitelijk al klaar is.

→  Schep je potten vol (houdt ze met een theedoek vast want ze zijn heet en worden nog heter), draai de deksels er stevig op en zet 5 minuten op zijn kop om vacuum te trekken. Klaar!

Veel plezier!

*maak je nou maar 1 of 2 potten jam waarvan je weet dat je ze vrijwel meteen gaat eten, dan is het steriliseren niet nodig, was ze dan alleen grondig af.
Ik doe het wel altijd, omdat ik meteen een hele buts maak en de jam op die manier ruim een jaar houdbaar is.

Reacties

Populaire posts