Kue dadar



Vandaag een recept voor een Indisch toetje in kermit de kikker groen; kue dadar.
Het zijn pannenkoekjes met pandan, gevuld met palmsuiker, kokos en citroensap. De smaak van pandan is heel moeilijk te omschrijven, het is een beetje bloemig en heel geurig. Een hele spannende smaak die je gewoon een keer moet uitproberen.
De kokos maakt dit echt heel oosters qua smaak, de suiker maakt het lekker zoet en de citroen zorgt voor een super fijne frisheid. Oh jongen, deze dingen zijn verslavend lekker, en super leuk als toetje na een rijsttafel of soto.

Laat je niet afschrikken door het pandanextract, dit kun je bij elke toko wel vinden. Een flesje kost ongeveer €1,50, en daar kun je dan een paar keer mee doen.
Traditioneel gezien gebruik je in dit recept palmsuiker in plaats van bruine suiker, maar je kunt het ook vervangen door bruindebasterdsuiker. Maar als je toch naar de toko moet voor pandan, kun je net zo goed een paar schijfjes palmsuiker meenemen.
Verder wordt er eigenlijk rijstemeel gebruikt, maar dat vind ik te stoffig, dus ik ga voor gewone tarwebloem.

Het recept is een beetje basaal, want ik heb geen specifieke hoeveelheden. Als ik pannenkoeken bak doe ik namelijk altijd maar gewoon wat. Ik maak een beslag door op gevoel wat bij elkaar te gooien en dat werkt altijd wel. Het is dus nogal lastig dat op te schrijven, en ik wil je aanraden de pannenkoeken gewoon op dezelfde manier als ik te maken. Als je bang bent dat het dan zal mislukken kun je ook gewoon een pak pannenkoekenmix nemen en hier wat pandanextract aan toevoegen, dat is praktisch hetzelfde.


Kue Dadar
Bloem (ik denk ongeveer 100-200 gram)
± 500 ml melk
1 ei
snufje zout
pandanextract, ongeveer 1/2 theelepel

Boter om te bakken
Bruine basterdsuiker of liever nog geraspte palmsuiker
Gerapste kokos
Citroensap

Rooster als eerste de kokos eventjes in een droge koekenpan tot deze licht verklerud.

Maak een beslag door het ei en de bloem in een kom te doen, en daar al roerend met een garde telkens een beetje melk bij te schenken. Ga door tot je een mooi en dun beslag hebt. Doe het zout en de pandan erbij. Het beslag moet redelijk fel van kleur zijn. Als je het te licht maakt ziet het er super schattig uit, maar proef je helaas geen pandan. Giet niet gelijk het halve flesje erin, hou ongeveer een halve theelepel aan.

Zet een koekenpan op het vuur, doe er een klontje boter in en schep een lepel beslag in de pan. Bak mooie dunne pannenkoekjes en bewaar ze op een bord. Ga door tot al het beslag op is.

Om de pannenkoeken te beleggen strooi je een beetje suiker in een rechthoekje midden op de pannenkoek. Strooi hier wat geraspte kokos over, en druppel er wat citroensap op. Doe niet te veel van alles want dan springt het glazuur van je tanden af. Vouw de zijkanten over de vulling heen en rol de pannenkoek op. Op die manier krijg je een mooi dicht pakketje, maar je kunt de pannenkoek natuurlijk ook 'gewoon' oprollen.


Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts