Sambal goreng telor



Vandaag laat ik jullie een van mijn favoriete recepten zien: sambal goreng telor, oftewel eitjes in een lekkere saus.
Dit is voor mij echt een gerecht van mijn jeugd, omdat mijn Indische opa het maakte. Elke keer als ik het maak denk ik aan de gezellige familiebijeenkomsten bij mijn opa en oma thuis. Het huis was vol mensen, gelach, gepraat en heerlijk eten. Meestal stond opa al een paar dagen van tevoren in de keuken, want Indisch eten is heel veel werk om te maken.

Gelukkig is sambal goreng telor niet alleen heel simpel, maar ook snel te maken. Je kookt wat eieren en legt die in een romige, licht pittige saus van kokos en specerijen. Eet de eitjes als onderdeel van een rijsttafel, of gewoon lekker simpel met wat (zilvervlies)rijst en groene groenten.

Voor mij is er niets belangrijker dan familie, en als ik dit gerecht voor je maak betekent het dat ik van je hou, dat je familie bent.


Het is heel lastig een recept op te schrijven voor Indische gerechten, omdat ze op gevoel worden gemaakt. Daarnaast worden ze meestal mondeling van moeder op dochter doorgegeven, zonder dat er iets opgeschreven wordt. Misschien ken je heel andere versies van deze eitjes. Dat kan, ik geef je gewoon mijn manier. Of zoals indo's zeggen: zoals mijn moeder vroeger maakt (in het Maleis en Bahasa Indonesia heb je geen verleden tijd).
Probeer bij dit recept niet te veel vast te houden aan precieze hoeveelheden, maar ga op je smaak en gevoel af.

Officieel moet je de eieren na het koken even in een goede laag olie bakken. Is lekker, dan krijgen ze een taai korstje, maar als ik dit op een doordeweekse dag maak ben ik daar veel te lui voor.

Sambal goreng telor 
voor 4 personen 
6 eieren
4 tenen knoflook
1 grote ui
2 tomaten
blokje trassi van ±1 cm (de droge variant, niet de pasta)
1 sereh stengel (citroengras)
5 blaadjes gedroogde djeroek poeroet
1/2 blok santen
1,5 tl laos
1 tl ketoembar
1,5 eetlepel sambal badjak
2 kleine kopjes water
1-2 tl limoensap


Kook de eieren in 6 minuten hard, laat ze schrikken onder koud water en zet ze opzij.

Snipper de uit en hak de knoflook fijn. Hak de tomaat zo fijn mogelijk. Snijdt de trassi ook zo fijn mogelijk.
Zet een grote koekenpan op het vuur en doe er wat olie in. Fruit de uitjes en knoflook tot ze glazig zijn. Doe er de tomaten, trassi en sambal bij. Bak een paar minuten.

Voeg dan de ketoembar, laos, santen, sereh en de blaadjes djeroek toe. Doe er twee kopjes water bij en laat het onder af en toe roeren zachtjes pruttelen tot de kokos is opgelost.
Voeg peper en zout toe en proef of er nog het een of ander mist.
Je sausje is nu nog heel dun, maar hij wordt straks vanzelf wat dikker.

Sorry, dit kan allemaal misschien wat lastig zijn omdat je helemaal niet weet hoe het moet smaken.
Ik kan hier alleen maar op zeggen; blijf net zo lang met de kruiden frutselen tot je hem lekker vindt, je kunt het niet fout doen. Als je van pittig houdt voeg je lekker veel sambal toe, als je van fris houdt doe je er extra veel limoensap bij, zie maar.

Zodra de saus mooi egaal is is hij klaar. Pel de eieren, snijdt ze doormidden en leg ze in de saus. Laat ze nog even 5-10 minuten zachtjes pruttelen met een deksel erop, en keer ze halverwege even om zodat ze mooi met saus bedekt zijn.
Mocht je op dit moment toch nog niet tevreden zijn over de dikte van de saus, dan voeg je gewoon nog wat santen of water toe.


* Nog even een lesje indo-ingredienten:
Santen is ingedikte kokosmelk in vaste vorm. Dit ligt bij de Indische spullen in de supermarkt, in een kartonnen doosje. Voeg je er water aan toe, dan krijg je kokosmelk. Het voordeel van santen is dat je het beter kunt doseren en het geopend veel langer houdbaar is.
Djeroek poeroet zijn blaadjes van de kaffir limoen. Ze geven een lekker fris aroma aan je eten en is bij dit gerecht essentieel.
Trassi is een pasta of korrel van gefermenteerde garnalen. Als je het niet kent vind je het naar poep ruiken, maar geloof me, het geeft een heerlijke smaak aan je gerechten.
Laos is een plant, verwant aan gember. Je vindt potjes laos poeder in het Indische schap.
Ketoembar is gedroogde koriander.


Selamat makan!



Reacties

Populaire posts