Zweedse broodpudding



Dit is een perfect recept voor als je een restje oud brood of oude croissants hebt. Het is nou niet echt authentiek Zweeds. Ik ben zelfs maar 1 dag in Zweden geweest en dus nou ook niet bepaald een expert te noemen. Maar ik ben wel 5 keer in Noorwegen geweest en heb een behoorlijke liefde voor de Scandinavische keuken. Een Zweeds-geïnspireerde broodpudding dus.
Hij is romig, knapperig, sappig, zuur, zoet en warm van smaak. Zalig als toetje. Super makkelijk en snel te maken, maar het ziet er toch indrukwekkend uit alsof je hard hebt staan zwoegen. 

Door de combinatie van zure bessen, kaneel en citrusfruit is dit eigenlijk misschien wel een kerst-recept, en nu het geen 30 graden meer is vind ik het praktisch winter dus dat verklaart wellicht waar ik de inspiratie vandaan heb gehaald.
Maar hoewel citrusfruit inderdaad typisch winterfruit is, is de frisse smaak ervan natuurlijk ook wel weer heel vrolijk en zomers. Oftewel, altijd lekker dit toetje.

Het recept is ouderwets in maatvoering te noemen. Namelijk, ik heb niets afgewogen maar gewoon wat staan rommelen met lepels, een maatbeker en een ouderwets theekopje (van het servies wat je oma heeft. En ik).

Ik gebruik in dit recept lingonberry jam. Dat zijn typische Scandinavische besjes, ook wel vossenbessen genoemd. De smaak lijkt op die van cranberry's, dus als je geen lingonberryjam kunt vinden kun je cranberry gebruiken. Maar hij is bij IKEA te koop dus neem de volgende keer dat je daarheen gaat een pot mee. Je hebt in ieder geval een lekker zure bes nodig, aalbes kan vast ook.

Zweedse broodpudding
voor een ovenschaaltje van 0.75 liter

3 croissants of ongeveer 5 boterhammen
als je boterhammen gebruikt: een flinke lik zoute boter
2 eieren
1 klein kopje suiker 
melk (of een plantaardig alternatief, ik gebruikte havermelk)
3/4 tl kaneel
zest van 2 mandarijnen of 1 sinaasappel
paar flinke lepels lingon- of cranberryjam

Besmeer de croissants aan 1 kant met een lekkere laag jam en rangschik ze in je ovenschaaltje. Gebruik je normale boterhammen, besmeer ze dan met zowel boter als jam.

Doe in een maatbeker de kaneel, suiker, 2 eieren en vul aan met melk tot 400 ml. Klop even goed door elkaar en giet over het brood heen. Laat dit mengsel 20 minuten intrekken terwijl je de oven voorverwarmd op 175 graden.
Bestrooi de boel met 2 eetlepels kristalsuiker en bak in 30-40 minuten goudbruin en gaar.

Serveer het liefst lauwwarm, met een lekkere dot crème fraîche.

Reacties

Populaire posts