Soto Ajam | De snelle versie



Ik heb een tijdje terug een recept geplaatst voor soto ajam, oftwel Indische kippensoep. Deze soep vraagt echter vrij veel tijd van je, en is daarmee dus vooral geschikt om op een vrije dag te maken.

Mocht je doordeweeks echter zin hebben in soto, dan kun je deze snelle versie overwegen die ik laatst in elkaar heb gedraaid. We hadden zin in soto maar wilden zo snel mogelijk aan tafel gaan, dus ik heb iets gedaan wat ik nog nooit eerder heb gedaan en waar ik me dood voor schaamde: een bami groentenpakket gekocht. Omg. Mijn opa draaide zich in zijn graf om en het ging tegen allerlei principes in, maar ik deed het toch maar. En het was eigenlijk wel chill.
Je levert bij deze snellere versie wel iets qua smaak, want een zelf getrokken bouillon is natuurlijk lekkerder dan bouillon uit een potje. Maar het is een heel fijn recept voor een hele fijne en snelle soep.


De eieren zijn geheel optioneel. Alles is lekkerder met een gekookt ei erbij, maar het kost wel weer extra moeite die je misschien niet wilt nemen. In dat geval eet je de soep lekker zonder, smaakt nog steeds heerlijk.

(De foto's heb ik even van het andere artikel gepikt, want ik had geen zin om nieuwe foto's te maken)

Snelle Soto Ajam 
voor 4 personen

2 kipfilets
1 pot kippenbouillon of fond  
2 zakken gesneden groenten, bijvoorbeeld een Aziatische mix met taugé en kool erin zoals een bamipakket.
2 tenen knoflook
1 ui
1 stengel sereh (citroengras) of een volle theelepel serehpasta uit een potje
stuk verse gember of een volle theelepel gemberpasta uit een potje
2 tl ketjap
1 eetlepel sambal
wat gestrooi met koriander, laos en komijn

2 kleine kopjes rijst
3 kleine kopjes water

voor erbij:
gebakken uitjes
kroepoek of emping
eventueel platte peterselie of koriander
eventueel voor gekookte 4 eieren

Zet in een kleine pan de rijst op met de kopjes water, en voeg wat zout toe. Breng aan de kook en zet het vuur zacht. Draai het vuur uit zodra al het water is opgenomen en zet de pan opzij. Dit is echt de meest chille manier van rijst koken ooit. Je hoeft dus niets af te gieten, de rijst is zo na 5 minuutjes staan klaar om te eten.
Haal de taugé uit de groentemix en leg even opzij voor later.

Snijdt ondertussen de ui en knoflook fijn en fruit in een soeppan in wat olie tot ze glazig zijn. Voeg de sambal, ketjap, sereh en gember toe, bak 1 minuut en doe de pot bouillon erbij. Leg de kipfilets in hun geheel in de pan, doe de groenten, minus de taugé, erbij en vul aan met water. Breng aan de kook en laat zo lekker staan tot de kipfilets gaar zijn, dit duurt een minuut of 5. Haal de kipfilets uit de pan en trek met twee vorken uit elkaar. Nu heb je pulled chicken, super hip. Strooi wat met bovengenoemde kruiden en proef of je het al lekker vindt. Voeg eventueel wat van het een of ander toe.
Doe de kipfilet weer in de pan en doe er ook de taugé bij.

Pak 4 kommen, doe in elke kom een schep rijst en schep de soep er bovenop. Garneer eventueel met blaadjes selderij of koriander en een berg gebakken uitjes.

Selamat makan!


Reacties

Populaire posts