Back to basics | Cake


Vandaag gaan we back to basics met een doodnormale, eenvoudige cake. Je mag 'em vanille cake noemen, of ouderwetse cake, of grootmoeders cake, maakt niet uit. Ik noem het gewoon cake.

Deze dame is makkelijk om te maken en eenvoudig van smaak.  Zo eenvoudig dat je er misschien nooit aan denkt om deze te maken. Maar soms is zo'n simpele cake gewoon precies waar je trek in hebt.
Een goede vriendin van mijn moeder maakte voor verjaardagen altijd een Cake. En ik keek er bij elke verjaardag weer naar uit een stukje van die cake te mogen eten. De textuur was romig en luchtig de korst lekker knapperig en de smaak zacht en subtiel. Pfohhh, heerlijk!
Als je zin hebt in zo'n cake is het wel handig als je ook weet hoe je hem moet maken. Want je kunt hem niet kopen.
Ga je in een hoek dood zitten schamen als je die gedachte had!
Neen, een ouderwetse cake kan alleen voortkomen uit ouderwetse arbeid. Heerlijk.




Traditionele bakvrouwen gaan volgens mij huilen van een cake met een knapperige korst en een bolle bovenkant, maar dat is nou precies hoe ik hem lekker vindt. Een korst kan wat mij betreft nooit knapperig genoeg, en die bolle bovenkant staat gewoon heel gezellig.

Mocht je de neiging citroensap of -rasp toe te voegen niet kunnen onderdrukken, ga je gang. Vooral de rasp is heel erg lekker in cake, maar ik heb het weggelaten want dan is 'ie niet basic meer en smaakt 'ie voor mij niet zoals vroegah.
Deze cake is een mooi uitgangspunt om te variƫren. Maak bijvoorbeeld eens een rozijnencake, of een marmercake. Ook zo onwijs lekker en nostalgisch.

Nog even een huishoudelijke mededeling: Het zeven van de bloem vond ik altijd een debiele en overbodige taak, maar het maakt toch wel degelijk verschil in de luchtigheid van je cake. Gewoon doen dus. Het mag zuchtend, maar doe het wel. (maar niet te hard want dan zucht je de bloem door de hele keuken heen).

O en niet klagen dat mijn cake schots en scheef is hoor. Dat is rustiek. 

Cake
250 gr bloem + wat extra
250 gr suiker
250 zachte roomboter + boter om in te vetten
5 eieren
1,5 tl bakpoeder
1/4 tl zout
1/2 tl vanille extract

Kom
Mixer
Zeef
Grote cakevorm

✢ Het is bij bakken in het algemeen, maar bij een cake zeker, heel belangrijk dat alle ingrediĆ«nten op kamertemperatuur zijn. Leg de eieren en boter dus ruim van tevoren uit de koelkast, minstens een half uur.
Verwarm de oven voor op 175 graden, of 150 graden hetelucht. Vet de cakevorm in met ruim boter en bestuif met een laagje bloem. Schud de overige bloem eruit. Als je dit lastig vindt kun je de vorm na het invetten ook voor een deel bekleden met bakpapier, zo komt de cake er heel makkelijk uit.

✢ Doe de boter en suiker in een grote kom en mix met de mixer ongeveer 5 minuten, tot je een beetje een fluffy, heel licht gekleurde creme hebt. Doe dit niet te kort! Het is een belangrijk proces.

✢ Mix er een voor een de eieren doorheen. Doe het volgende ei er pas in als het vorige ei helemaal opgenomen is in het beslag. Ga zo door tot alle eieren op zijn. Klopt het mengsel nu nog minstens 5 minuten om het lekker luchtig te maken. Als je een vrijstaande mixer gebruikt zou ik voor de 10 minuten gaan. Doe je het met een handmixer, dan raad ik het je alsnog aan, maar durf ik het niet van je te eisen.

✢ Doe het zout en de vanille in de kom. Zeef de bakpoeder en de helft van de bloem in de kom en meng even kort door het deeg, tot alle bloem opgenomen is, maar niet veel langer. Doe hetzeflde bij de rest van de bloem. Let erop dat je vouwt, niet roert. Verdeel het beslag over de bakvorm en bak de cake 60-70 minuten goudbruin en gaar, tot een satehprikkertje er schoon uit komt. Zet de oven de laatste 10 minuten op 200 graden, of 175 hetelucht, zodat de korst lekker knapperig wordt.

✢ Haal de cake uit de oven en laat ongeveer 15 minuten afkoelen. Stort de cake dan op een rooster en laat helemaal afkoelen. Bewaar de cake in een goed afgesloten trommel of blik.


Eet smakelijk!


Reacties

Populaire posts