Noorse linzensoep



Vandaag deel ik het recept van mijn aller favoriete soep.
Het oorspronkelijke recept van deze soep komt van Heidi, de moeder van mijn allereerste vriendje Emanuel. Heidi kwam uit Noorwegen, en had daar ooit in de krant een recept gezien voor Indiase linzensoep. Zij maakte deze soep zeer regelmatig en hij roept voor mij dierbare herinneringen aan een tijd lang geleden op.
Mijn voornaamste herinnering eraan is dat we hem op wintersport in Noorwegen aten. Het was lunchtijd en wij zaten in koud maar prachtig zonnig weer voor de deur van onze blokhut te lunchen met deze soep. 
Hoewel deze soep dus eigenlijk op de Indiase keuken is geïnspireerd, roept hij bij mij dus vooral herinneringen op aan Noorwegen, en de leuke vakanties die ik daar allemaal heb gehad. Aan wafels met jam en room, slap liggen van het lachen en heftige wandelingen in de prachtige natuur.
Zoete herinneringen aan Emanuel, Raffie, Sifra, Heidi en uncle Jlo.
Nostalgiesoep dus.

Maar ook als jij deze herinneringen niet deelt, en dat is nogal logisch, is deze soep een grote aanrader om eens te maken. Hij is eenvoudig te maken, goedkoop, veganistisch, gezond en bovenal ontzettend lekker. Hij geeft genoeg energie om weer een paar uur vooruit te kunnen en werkt ook zeer troostend op momenten dat jij dat nodig hebt.
Let maar op, na 1 keer maken is dit ook jouw favoriete soep!
De versie van Heidi, die weer anders is dan het originele recept uit de krant, is voor mij wat te arbeidsintensief. Mijn versie is wat sneller, maar naar mijn mening zeker niet minder lekker.
Je hebt voor dit recept dupuislinzen nodig. Deze vallen namelijk niet uit elkaar als je ze gekookt hebt. Ze liggen vaak in het bio-schap van je supermarkt. Kun je ze nou echt niet vinden, gebruik dan ordinaire blonde linzen, maar week ze niet van tevoren.
Ok, aan de slag

'Noorse' linzensoep
voor een grote pan van 2,5 liter
250 gram dupuislinzen
stuk gemberwortel van zo'n 5 cm
2 uien
3 tenen knoflook
1 prei
1 zak voorgekookte krieltjes van ongeveer 450 gram
2,5 tl kerrie
1/2 tl chilivlokken of iets anders pittigs
bos koriander
1 limoenen
peper&zout
Crème fraîche (Vegan optie: 1 klein blik kokosmelk van ongeveer 270 ml)

Doe de linzen met 500 ml water in een pan. Snijdt de gemberwortel in plakken (je hoeft hem niet te schillen) en doe erbij. Laat 2 uur lang weken.
Na 2 uur zet je je pan op laag vuur en breng aan de kook. Laat zo´n 20-25 minuten koken terwijl je de rest van de soep maakt. Verwijder na het koken de stukken gember en gooi weg.

Snijd de uien en prei fijn en hak de knoflook. Fruit de uien en prei in je uiteindelijke soeppan tot ze mooi glazig zijn. Doe de kerrie, knoflook, chilivlokken en aardappeltjes erbij en bak de boel nu zo´n 5 minuten.
Doe nu zo´n 1,5 liter water in de pan en laat de boel zachtjes koken. Doe uiteindelijk je linzen erbij, voeg peper en zout toe. Rasp de schil van de limoenen en doe deze samen met het sap bij de soep. Knip de helft van de koriander boven de pan en proef of er nog wat peper of zout bij moet. En klaar is je soep. Serveer hem met een dikke klodder crème fraîche en nog wat verse koriander.

Wil je deze soep graag helemaal veganistisch maken, doe dan een klein blik kokosmelk in de soep en laat de crème fraîche weg. Smaakt eigenlijk net zo lekker.




Reacties

Populaire posts