Zomerse pasta met yoghurt, citroen en erwtjes


Mijn truc om meer groenten te eten is om een deel door een sausje te doen. Op die manier krijg je een bom van groenten binnen zonder dat je het idee hebt de maaltijd van een konijn weg te moeten werken. Ik doe dit vaak bij couscous door een sausje van doperwten, feta, yoghurt, spinazie en nog wat lekkere dingen te maken en door de couscous te roeren voordat ik er losse groenten doorheen meng. Hetzelfde trucje pas ik bij deze pasta toe. Hij is lekker zomers met yoghurt, citroen en erwten. Doordat ik noten aan de saus heb toegevoegd is de smaak naast fris ook lekker vol en romig.

Mocht je dat nog belangrijk vinden, dit recept is afgezien van het spek helemaal niet vet, de yoghurt bevat maar 5% vet en smaakt net zo romig als wanneer je crème fraîche zou gebruiken.
Dubbel win!

Ik heb maar wat geïmproviseerd maar het werd heel lekker, dus hier mijn poging het uit mijn geheugen te vissen en op te schrijven wat ik precies heb gedaan.

Zomerse pasta 
voor 2 personen

150 gram volkoren spaghetti
1 ui
2 tenen knoflook
Doperwten. Ik heb geen idee hoeveel, een keer lekker gul schudden met het pak.
6 plakken gerookt ontbijtspek
rucola

Voor de saus
1,5 tl pesto
1 citroen, zest en 1 eetlepel sap
Hand verse spinazie of rucola
Hand doperwten
2 eetlepels Griekse yoghurt (ik gebruik 5% vet)
Scheutje olijfolie
Klein handje amandelen en/of pistache (iets van 50 gram)
peper en zout


Bak het spek in de oven of in een koekenpan krokant.
Kook de pasta in een ruime pan met zout water tot hij al dente is.
Schep een kopje kookwater uit de pan en giet de pasta af. Doe terug in de pan.
Je hoeft je pasta niet af te spoelen onder de koude kraan, als je pasta gaat plakken had je meer kookwater moeten gebruiken.

Snijdt ondertussen de ui en knoflook en bak deze tot de uien zacht en glazig zijn. Doe de doperwten erbij en kruid met peper en zout. Bak een minuut of 3 en zet opzij.

Maak als laatste de saus. Doe hiervoor alle ingrediënten in een keukenmachine. Voeg wat kookvocht toe en mix tot je een mooie gladde en groene saus hebt.

Doe de saus bij de pasta in de pan en meng goed.
Verdeel wat rucola over de borden, schep de pasta er overheen en schep de erwtjes erop. Verkruimel het spek erover en ga lekker eten!

Pro tip: Wil je je bord pretty hebben, meng dat niet alle saus door de pasta maar houdt 2 lepels achter en schep deze er bovenop. 

Eet smakelijk!




Reacties

Populaire posts