FOODIY | Zuurkool maken


Zelfgemaakte zuurkool is lekkerder en zachter van smaak dan de normale, en het maken is een fluitje van een cent.
Een pakje zuurkool kopen is natuurlijk veel sneller en het kost bovendien bijna niets, maar het gaat om de lol van het zelf aanprutsen. Nadat ik had bedacht dat ik mijn eigen zuurkool wilde maken ging ik er eens over inlezen. De meeste methoden gingen met een speciaal zuurkoolvat, een ingewikkeld ding met een drijver ofzoiets en een vochtpeil en dan moest je elke zoveel tijd de schimmel eraf scheppen. Iewl. Sorry, maar zodra ik ergens een tapijt af moet schrapen heb ik er gek genoeg toch niet echt zin meer in het daarna nog op te eten.
Dus we besloten dat het makkelijker kon, en wel in een weckpot. Gewoon kool met zout en vocht, deksel erop rammen en wachten maar. En wat blijkt, het werkt nog ook!

Vandaag geef ik jullie dus de allermakkelijkste manier van zuurkool maken. Je hebt er nog steeds een aantal weken geduld voor nodig, maar dat is dan ook alles.
Geloof me dat je, zodra je eindelijk je zelfgemaakte zuurkool op tafel zet, zult glimmen van trots. Alsof je een wereldwonder hebt verricht, en dat is een feestelijk gevoel kan ik je zeggen hoor.
Ok aan de slag dan maar, want dit is leuk! 

Zuurkool
Voor een 1 liter weckpot, dat is voor ongeveer 8 personen

- 1 witte kool
- knoflook
- 1 volle theelepel zout
- jeneverbessen en/of laurierblad
- klein beetje olijfolie
- water of witte wijn

- weckpot van 1 liter
- rasp
- kom

✢ Haal eventuele lelijke buitenste bladeren van de kool en rasp hem met een grove rasp boven de kom. Strooi het zout op de kool en werk het er met je handen goed doorheen, totdat de kool een beetje vocht loslaat. Meng nu wat smaakmakers door je kool, zoals een paar teentjes gepelde en geplette knoflook (hoef je verder niet te snijden), een aantal jeneverbesjes of een laurierblad. Een combinatie van deze dingen is ook erg lekker.

✢ Doe de inhoud van de kom over in de weckpot, dus met vocht en al. Giet er nu zoveel water of witte wijn bij dat de kool net onder staat, en giet er daarna een heel klein laagje olie op, zodat de boel luchtdicht afgesloten wordt. Sluit de pot goed en zet op een redelijk donkere, redelijk koele plaats. Een voorraadkast is ideaal, maar bij mij stond 'ie in een donker hoekje van de slaapkamer en dat werkte ook prima.

✢ Laat de pot nu zo'n 6 tot 8 weken staan, tot de kool wat zachter is geworden. Er zullen gassen vormen, dus je moet zo nu en dan het deksel even opmaken om het gas eruit te laten. Daarna kun je de pot meteen weer sluiten. Doe dit zo vaak als je er aan denkt, het liefst om de twee dagen.
Let op, die gassen stinken naar ruft.
Als je net zoals ik je pot op de hoek van de wastafel zet zul je tijdens het tandenpoetsen kunnen genieten van deze heerlijk exotische geuren. Geen aanrader. Die geur kan echter gelukkig verder ook geen kwaad, het hoort gewoon bij het verrottingsproces. Want zuurkool is natuurlijk gewoon verrotte kool, laten we eerlijk wezen. Maar het is wel heel lekker.
 
Mijn tip; zet de pot op een plaats waar je vaak komt, zodat je hem niet kunt vergeten. Het liefst dus alleen niet op je wastafel, maar gewoon ergens in de gang, de schuur, de kelderkast of gewoon naast je aardappelen in de voorraadkast.
En als je 'em wel een keer vergeten hebt is er niets aan de hand, dat spul is onverwoestbaar (misschien moet je er af en toe dus een laagje bont vanaf krabben maar dat schijnt normaal te zijn. Iets met smaaksensatie).

 Na 6 weken zou je zuurkool al goed moeten zijn, maar wij vergaten hem dus we aten 'em na een week of 8. Je kunt de zuurkool gewoon rauw verwerken in bijvoorbeeld een ovenschotel, maar als je er stamppot mee wilt maken kun je hem het beste 5-10 minuten koken zodat hij iets zachter wordt.

De kool die je niet gebruikt hebt bewaar je in de weckpot in de koelkast, dan blijft het een paar weken goed.

Nog een kleine opmerking: misschien staat er een hoop onzin of overbodige handelingen/ingrediënten in dit stukje, maar dit is de manier waarop ik het heb gedaan en dat werkte perfect. Ik heb dus geen idee of dit de beste of meest efficiënte methode is, maar voor mij werkte het. Neem het me dus niet kwalijk als er bij jou iets mis gaat of als je het beter weet, maar vertel het me, ik hoor het dan graag!

Ok en nu allemaal proberen want het is vet


Liefs, Door

Reacties

Populaire posts