Let`s get Spanish / pt.3 Research research research

 


Het is een alweer een paar maanden geleden dat ik een update heb geplaatst wat betreft mijn emigratie, de hoogste tijd voor een nieuwe over de stand van zaken. Op dit moment heb ik een huis op het oog, al behoorlijk wat heen en weer gemaild met de eigenaresse en wordt er van de week door een advocaat naar de legaliteit van het huis gekeken. Heel heel spannend, de boel wordt nu echt heel concreet!

Maar voordat ik daarover vertel zal ik eerst nog even mijn tussenstappen optekenen, hoe ben ik bij dit huis gekomen?

Research, research, research
Onze zoektocht had zich zoals ik al eerder vertelde vernauwd tot regio Valencia of Catalonië. Om een beter beeld te krijgen waar ik wil gaan wonen heb ik mij als eerste aangemeld bij een aantal Facebook groepen met expats in die regio's. Daar worden enorm veel nuttige vragen gesteld met nog veel nuttiger antwoorden. Van kleinere zaken als "Wie kent er een goede loodgieter in omgeving Reus?" tot de grotere zaken als "Ik wil in Barcelona gaan wonen, hoe pak ik dit aan?"

Ik heb een lijst met criteria aan het huis opgesteld.
Zo wil ik minstens 2000m2 grond maar ben pas echt enthousiast bij 5000m2 of meer. Een maximum oppervlak heb ik niet, ik koop met alle liefde 20 hectare. Het huis zelf hoeft niet groot te zijn, (minimaal 60m2, maximaal zo'n 120) maar moet wel 2 slaapkamers hebben. Bovendien moet het vrijwel af zijn; ik kan door mijn ziekte geen fysiek zware klussen meer en een verbouwing is geen optie. Dit beperkt mijn keuze aanzienlijk, zeker gezien mijn lage budget (€130.000), maar er blijven nog genoeg opties open gelukkig.

Een tweede lijst die ik heb gemaakt is er een met criteria aan de woonomgeving.
Wij willen op maximaal 1 uur rijden van een werkplek van Samson wonen en op maximaal 30 minuten van zee. Ik wil een mooi uitzicht hebben en het huis moet vrijstaand zijn. 

Belangrijk bij het maken van dit soort lijsten is om onderscheid te maken tussen wensen en eisen.
Ik heb de wens een bedrijfje op mijn land te kunnen beginnen, maar het is geen ramp als het niet kan. Een zwembadje zou leuk zijn, maar ik kan ook prima zonder. Zou ik de eis hebben een bedrijf te beginnen, dan moet je eerst kijken of dat mag en eventuele vergunningen aanvragen voordat je een bod doet en dat kan rustig meer dan een jaar duren. Dan haakt een verkoper natuurlijk al snel af. Ik verhuis niet omdat ik perse een B&B of camping wil beginnen, ik verhuis omdat ik wil verhuizen en dan zie ik wel hoe ik aan mijn inkomen kom. Dit geeft een stuk meer mogelijkheden dan wanneer  ik met 1 specifiek doel zou komen.


Google is je vriend

Na wat rondvragen en het voor mijzelf helder maken wat mijn wensen en eisen zijn ben ik eens flink gaan Googelen. Ik heb op advies van iemand in een van de Facebook groepen uitgebreid op weerkaarten en klimaatsites gekeken. Voor mij is het klimaat zeer belangrijk, want met vochtig weer voel ik me een stuk slechter. Ik had de vraag gesteld hoe het weer in Catalonië was en aangegeven dat ik ziek ben en om die reden een droog klimaat zoek. Ik kreeg toen van een aantal mensen te horen dat het weer in het noorden van Catalonië erg vochtig was in de winter, en dat er bovendien een beruchte wind waait die je compleet gestoord kan maken. Aan de hand van de weersites en -kaarten heb ik een het noorden van de regio afgeschreven. Het zuiden zag er wel goed uit, evenals heel regio Valencia.
 

-> Een goede site voor je weergerelateerde informatie is https://weatherspark.com/, je kunt hier meerdere regio´s tegelijk vergelijken, echt heel handig. 


Google streetview en de foto's die mensen plaatsten bij plekken is een zeer goede bron van informatie. Ik heb talloze keren het poppetje neergezet en rondgekeken. Op strandjes, in stadjes, op willekeurige bergwegen, noem maar op. Op deze manier kwamen we tot de conclusie dat we het zuiden van Catalonië een stuk mooier vinden dan heel regio Valencia. De stad Valencia ligt in een enorme vlakte en de kust is er ook erg vlak. Pas zodra je tegen de grens met Catalonië aanzit wordt het landschap ruiger, en een ruig landschap is precies wat we heel erg mooi vinden. Dit gaf wat dilemma's want de werkgelegenheid in Valencia is goed en het is ook wel de stad die we in gedachten hadden als uitgangspunt. Maar na veel wikken en wegen hebben we toch de conclusie getrokken dat mooie natuur voor ons het belangrijkste is. Valencia is afgeschreven. 

Rest ons het zuiden van Catalonië. Boven Barcelona wonen valt af, daar is het te koud en vochtig in de winter. Het gebied tussen Barcelona en Tarragona is geografisch gezien erg interessant omdat je er zo dicht bij die steden veel voorzieningen en werkgelegenheid hebt. Het aanbod huizen wat wij zoeken is echter beperkt; dit gebied is behoorlijk dichtbevolkt en dus volgebouwd waardoor je maar weinig huizen met veel grond tegenkomt. Ten zuiden van Tarragona blijkt het huizenaanbod echter heel groot en aantrekkelijk te zijn. Hee, dat is interessant!

Terug naar beste vriend Google. Eens rondkijken naar het aanbod supermarkten en winkels, het aantal horeca gelegenheden, scholen, markten en potentiële werkplekken. Tarragona en Reus zijn twee grote steden die naast elkaar liggen en en ze blijken heel wat voorzieningen te hebben. Er is zelfs een universiteit, meerdere ziekenhuizen, bioscopen, internationale winkels en restaurants, noem maar op. Dat klinkt goed, hier kunnen we wel wonen. We hebben een cirkel van 1 uur rijden om Tarragona heen getrokken, met een max van 30 minuten van de kust af. Binnen dit gebied ben ik op huizensites gaan kijken. 

-> een hele fijne huizensite is www.idealista.com  Je kunt hier handmatig een cirkeltje op de kaart tekenen waarbinnen hij zoekt, echt ideaal.

Omdat natuur en toerisme voor ons belangrijke factoren zijn heb ik de natuurgebieden binnen onze zoekcirkel ook uitgebreid bekeken. Ik heb zitten lezen op wandelsites en mountainbike sites en gegoogeld op wat voor activiteiten toekomstige gasten allemaal kunnen doen. Verder ben ik op zoek gegaan naar yogastudio's, retreats en leuke overnachtingsmogelijkheden. Dit geeft een beeld of er vraag is naar mijn toekomstige yogastudio of misschien zelfs voor het organiseren van retreats. Daarnaast is het misschien ook een optie voor mij om bij andere yogastudio's aan de slag te gaan als docent; een leuke manier van mensen leren kennen en wat inkomen te genereren.


Ik wil deze! Nee deze!

Idealista is mijn bijbel geworden, ik kijk er elke dag op en speur tot in de late uurtjes elk detail op de foto's af. Je moet bij Spaanse huizen door de ongelofelijk lelijke inrichting en de zooi heen kunnen kijken, maar dat lukt. Misschien zelfs iets te goed, ik ben over vrijwel elk huis enthousiast!

Ik heb snel de neiging wat overenthousiast te worden en dan hard van stapel te lopen. Maar ik weet me redelijk te beheersen en bekijk elk huis kritisch. Zie ik daar een lelijk stel elektriciteitspalen in de hoek van de foto? Sorry, je gaat niet door naar de volgende ronde. Het duurt eeuwen voor een kaal stuk land een beetje mooi oogt met volwassen bomen. Hop, weg ermee. Zo ook een stuk land met gigantische rotsblokken. Dit is onmogelijk om te bewerken, je bent suïcidaal als je daar een moestuin in aan wilt leggen. Weg ermee. En zo valt er een hele selectie huizen alweer af.

En dan, ineens, zie ik een huis als geen ander. Het is in tegenstelling tot de meesten, al oud. Het is klein, maar heeft wel 3 slaapkamers. De keuken en woonkamer zijn 2 aparte kamers, dat komt niet vaak voor. Het heeft een stuk land van 1,5 hectare vol olijf- en amandelbomen. Het terrein is vlak en de grond oogt zanderig. Er hoeft niets aan geklust te worden, alleen wat geschilderd. Er is een groot terras met een overkapping overgroeid met druivenranken. Mijn god. Dit is hem. Dit is hem!!

 

Nu kan ik jullie vol enthousiasme gaan vertellen over mijn gevonden huis, maar dat ga ik nog niet doen. Want een huis kopen in Spanje is vooral een heel ingewikkelde zaak, een stuk gecompliceerder dan in Nederland. En daar ga ik in mijn volgende bericht eerst uitgebreid op in.

Hasta luego!


Reacties

Populaire posts