Easy peasy appeltaart




Ja goedemiddag!
Afgelopen zondag had ik ineens de heilige geest van de goddelijke huisvrouw te pakken en stond ik de hele dag in de keuken om marmelade te maken, de koelkast uit te ruimen en schoon te maken en een appeltaart te bakken. Geen idee wat me bezielde, maar fijn was het wel.

Ik heb al eerder een recept voor appeltaart hier op de blog gezet, maar ik wil deze versie toch ook graag met jullie delen. Je kunt voor de zekerheid maar beter een receptje te veel hebben dan te weinig toch?

Waar mijn eerdere recept voor appeltaart de klassiek Hollandsche appeltaart is, is dit er een soort express-versie van, een versie voor gemakzuchtige mensen zoals ikzelf.

Het recept is gebaseerd op het recept van Cees Holtkamp, want dat is gewoon een ontzettend goed recept, daar is iedereen het denk ik wel over eens. Maar die man heeft wel een bak meer geduld dan ik; ain't no body got time om 24 uur op je deeg te wachten Cees. Daarnaast heb ik er het een en ander aan veranderd want dat kon ik niet laten.
Heb je zin in appeltaart maar zie je op tegen de berg werk? Alsjeblieft, hier heb je de oplossing!
Ok je zult nog steeds wat moeten doen, maar lekker muziekje op en voor je het weet staat er een heerlijk geurende taart in je oven. En voor je het weet is 'ie ook ineens in z'n geheel in je snaveltje gestopt..


Appeltaart voor de gemakzuchtige mens
voor een taartje van 20 cm

100 gr zachte boter
100 gr suiker
rasp van 1 citroen
200 gr bloem
1/2 tl bakpoeder
1/4 tl zout

Voor de vulling:
1,2 kg appels (ongeschild gewicht) (neem een goudreinet, elstar of granny smith)
5 eetlepels lemoncurd
2 tl kaneel
2,5 eetl custardpoeder
2 tl gehakte stemgember
60 gram rozijnen of krenten
stukje amandelspijs, iets van 50 gram? sorry ik weeg nooit

Maak je deeg door de bloem, suiker, bakpoeder, zout en de rasp van de citroen in een kom te doen. Wrijf de boter er met je vingers doorheen tot je een soort zand krijgt, voeg 1 of 2 eetlepels water doorheen en kneed tot een samenhangend deeg. Leg je deeg 30 minuten te rusten in de koelkast terwijl je vulling maakt.

Schil 2/3 van de appels (ongeveer he, we gaan niet te precies doen. Als je 5 appels hebt schil je er eerst 3. Heb je er 4, schil er dan 2,5) snijdt in kwarten, verwijder de klokhuizen en snijdt elk partje in 3 of 4 plakken zodat je dikke plakken hebt. Doe ze in een kom en meng de lemoncurd, kaneel, gember, rozijnen en 1,5 eetlepel van het custardpoeder doorheen. Dit mengseltje noem je de smort in de  magical mistery van de bakkerswereld.

Verwarm je oven voor op 180 graden.
Bekleed je bakvorm met bakpapier, rol het deeg op een bebloemd werkvlak uit en verdeel over je vorm. Beetje scheuren en plakken, maakt niks uit dat zie je straks allemaal niet meer.
Verkruimel de amandelspijs met je handen over de bodem en strooi er nog 1 eetlepel custardpoeder overheen. Kieper je smort in de vorm, schil en snijdt nu de laatste appels en verdeel over de vorm.

Bak je taart in 50-60 minuten gaar en goudbruin. Laat afkoelen en verwijder dan pas de ring van je springvorm om inzakken te voorkomen. Je kunt de taart nu mooi laten glanzen door er een paar eetlepels abrikozenjam of marmelade over te strijken (even opwarmen in de magnetron om beter te kunnen smeren) of strooi er poedersuiker overheen als je geen jam in huis hebt.

Snijdt hem niet te warm aan, dan loopt al het vocht uit de appels. Bewaar de taart gerust buiten de koelkast en serveer hem vooral met een flinke dot slagroom of crème fraîche.

Eet smakelijk!




Reacties

Populaire posts