Pandancake met frambozenglazuur



Toen ik nog een heel jong meisje was, een jaar of 5 denk ik, had ik een groen met roze jurk. Iets met frambozen en 3D strikken geloof ik. Volgens mij was het een behoorlijk intens geval, maar ik was er helemaal weg van.

De cake die ik jullie vandaag presenteer doet sterk denken aan die lievelingsjurk van mini-Door.
Dit gifgroene monster is een echte Indische klassieker; de pandancake. Afgetopt met frambozenglazuur.
Pandan heeft een heel aromatische smaak, in dezelfde categorie als rozenwater of oranjebloesemwater. Het is een beetje bloemig en fruitig en ik ben er verzot op.

De oorspronkelijke versie van deze cake wordt gemaakt met extract getrokken van pandanbladeren. Hierdoor krijg je cake een lichte, subtiele groene kleur.
Omdat je bijna nergens goede pandanbladeren kunt vinden heb ik pandanextract uit een flesje gebruikt. Hieraan is kleurstof toegevoegd voor een mega felle kleur. Heb je iets tegen het gebruik van kleurstof, gebruik dan de bladeren en niet het spul uit een flesje. Maar geef toe, die knalkleur maakt deze cake toch juist zo leuk?

De smaak van de cake is niet super zoet, aromatisch en met een vleugje kokos, en de textuur is heel luchtig. Dit is echte chiffon cake, oftewel een sponscake.
Het hoort eigenlijk niet, maar ik heb er dus frambozenglazuur overheen gedaan want ik vind het een stuk lekkerder dan zonder, het maakt het geheel ook wat zoeter. Een blinde kan 'em in het donker nog vinden. Go big or go home


Pandancake met frambozenglazuur
5 eieren
100 g suiker
125 g bloem
1,5 tl bakpoeder
3/4 eetl pandan extract 
1 tl zonnebloemolie
100 ml kokosmelk

glazuur
40 gram diepvriesframbozen
150-200 gram poedersuiker

Verwarm de oven voor op 160 ÂșC. Vet een tulband- of cakevorm in met boter. Doe je bevroren frambozen in een zeefje boven een kopje of kommetje.
Splits de eieren en klop de eiwitten stijf met 75 gram van de suiker. Je weet dat ze goed zijn als je de kom op zijn kop kunt houden zonder dat het eiwit eruit valt.
Klop de eidooiers met 25 gram suiker tot ze lichtgekleurd en schuimig zijn.

Spatel de bloem, bakpoeder, de olie,pandan en een snuf zout door het eierdooier mengsel en spatel het eiwitschuim en daarna de kokosmelk er voorzichtig door. Let op dat je niet als een gek roert maar het eiwit er voorzichtig doorheen vouwt zodat het beslag luchtig blijft.
Doe het beslag in de bakvorm en bak de cake in ongeveer 1 uur gaar, tot een prikkertje er schoon uitkomt. Laat de cake afkoelen op een rekje.

Wrijf de frambozen door de zeef heen en meng de poedersuiker in delen door het frambozensap heen. Roer tot je een mooi glazuur krijgt en giet over de cake heen.

Selamat makan!


Reacties

Populaire posts