Lui muesli brood




Supermarkt brood vind ik eigenlijk een van de stomste producten die er zijn. De boterhammen zijn dun en slap, bevatten totaal geen vezels en vullen daardoor ook niet. Het is gewoon treurig dat de meesten van ons dit als brood beschouwen. En toch, toch koop ik mijn brood meestal in de supermarkt. Dit is pure luiheid. Ik ben echter wel heel kieskeurig, ik koop maar een soort, het stevig speltbrood van de Albert Heijn. En als ik wat meer tijd heb experimenteer ik graag met het zelf bakken van brood.

Toen ik dit recept voor lui brood van Nigella tegenkwam werd ik heel nieuwsgierig, een brood van muesli wat je ook nog eens niet hoeft te kneden, zou dat nou echt lekker zijn?
Ja dus, dit is echt een chill brood!
Het is stevig van structuur, dus je hebt lekker wat te kauwen. Er zitten krentjes in, wat ik heel lekker vind met marmelade of kaas. Of gewoon alleen een dikke laag zoute roomboter, jammm.

Het maken van dit brood is kwestie van de ingrediƫnten in een kom mengen en het in de oven zetten. Twee uur later heb je een super lekker brood, hoera! Simpeler kan bijna niet, en daar word ik vrolijk van. Dit recept heeft een hoog Goddelijke huisvrouw-gehalte, vooral als je het met een houten pollepel maakt. Je voelt je meteen heel ambachtelijk.

Je kunt een beetje spelen met de samenstelling van de meelsoorten. Zo maakt Nigella dit brood met alleen volkoren tarwemeel, terwijl ik er voor de lekker wat wit aan toevoeg.
De muesli die ik gebruik is die van AH basic. Deze kost geen drol en bevat meer vezels dan de luxere en duurdere muesli's. Je koopt het in een zak van een kilo, dus je hebt gelijk genoeg voor 5 broden. Ideaal.
Verder kun je de krenten natuurlijk ook prima weglaten, ik weet dat lang niet iedereen gek is op krentjes.

En nu wil ik niet beweren een voedingsdeskundige te zijn, maar volgens mij is dit brood naast heel lekker vooral ook heel gezond. Het zit bomvol vezels door de muesli en het volkoren tarwe, er zit qua zout alleen het hoognodige in en het bevat verder geen rotzooi zoals broodverbeteraars. Lekker bezig!

Mueslibrood
recept: Nigella Express, Nigella Lawson
200 gr volkorentarwemeel
125 gr tarwemeel (wit)
200 gr muesli van haver
45 gr krenten
350 ml melk
150 ml water
1 zakje gist
2 tl zout
1 tl suiker

1 brood- of cakevorm van 900 gram, ingevet en bebloemd

Doe het zout in een kom. Meng de muesli, de twee soorten meel, de krenten, suiker en gist in de kom. Let op dat je de gist niet direct op het zout strooit. Giet er de melk en het water bij en roer alles door elkaar tot het een dikke pap is.

Doe het deeg in de vorm en zet in de koude oven. Zet de oven aan op 110 graden en laat het brood 45 minuten staan. Zet nu de oven op 180 graden en laat het brood nog een uur in de oven staan. Het brood moet nu goudbruin en vooral gaar zijn. Let op, het brood lijkt al eerder klaar te zijn maar is dan nog niet gaar van binnen, laat hem dus echt al die tijd in de oven. Als het brood te donker dreigt te worden zet je de oventemperatuur wat lager.

Haal het brood uit de vorm en klop op de onderkant. Als hij hol klinkt is 'ie gaar, als dat niet zo is zet je hem zonder vorm nog even in de oven. Laat je brood op een rooster afkoelen.
Bewaar je brood in een luchtdichte zak of trommel.

Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts