Nectarinejam met gember en vanille







Op het moment dat er weer mooi geurende nectarines te koop zijn doe ik een innerlijke vreugedans want jahaa dit betekent dat de zomer er weer aan komt!
Nectarines zijn een van mijn favoriete vruchten, ze zijn zo lekker sappig, fris en aromatisch, heerlijk! Alle andere zomerse vruchten vind ik ook lekker, maar niets wint het voor mij van een nectarine. Die arme bolletjes zijn totaal ondergewaardeerd. Natuurlijk, aardbeien heten zeer terecht zomerkoninkjes en je kunt er ook heerlijke jam van maken, maar die kennen we allemaal inmiddels wel. Jam van nectarines kun je nergens kopen, dus die is des te leuker om te maken, en om cadeau te doen.

De toevoeging van gember en vanille maakt deze prachtig felgekleurde jam nog specialer. Je kunt de gember ook vervangen door lavendel, maar dan mis je wel de kick en wordt de jam iets parfumiger (dat is vast een woord). Deze jam is echt zomer in een potje. Perfect om het zomergevoel vast te houden tot ver in de herfst.

Nectarinejam met gember en vanille
Ik heb niet precies gemeten hoeveel ik van 1 recept maakte, maar het waren 5 kleine potjes, 3 olijvenpotjes en 2 kleine weckpotjes. Volgens mij kwam ik uit op ongeveer 1.5 liter. Goed verhaal dit.

750 gram nectarines
650 gram geleisuiker
Rasp en sap van 1 citroen
2 tl stemgember
1 tl vanille extract

Glazen (jam)potjes


Was de vruchten en snijdt ze in kleine stukjes. Ik sneed de boel in onregelmatige stukjes van ongeveer 2 bij 2 cm, op die manier wordt je jam mooi glad met af en toe een stuk vrucht. Snijdt het zelf fijner of grover, net wat je lekker vindt.
Doe de vruchten, suiker, sap en rasp van de citroen en de gember in een vrij ruime pan en breng zachtjes aan de kook. Laat 4 minuten doorkoken, zet het vuur uit en roer de vanille er doorheen.

Ondertussen kun je de potten steriliseren door ze af te wassen met een sopje en ze 10 minuten in een hete oven te zetten. Laat ze in de oven staan tot je jam klaar is.
Haal dan voorzichtig de potjes uit de oven en zet ze op een theedoek. Vul de potjes met de nog hete jam, draai de deksels er op en zet ze 5 minuten op zijn kop. Veeg de buitenkant goed schoon met een nat lapje en laat ze helemaal afkoelen.

Voila!
De jam blijft, als je de potten goed steriel hebt gemaakt, ongeopend wel een jaar goed. Eenmaal geopend blijft het in de koelkast ook nog wel een week of 4 goed.

Reacties

  1. Hannie van Eck26 juli 2023 om 14:09

    Hi Door, hoe gaat het! Ik heb je nectarinejam gemaakt, heerlijk. Groetjes, ook van Rein, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts