Flautas met zoete aardappel


Twee keer ben ik er geweest, en ik wil er nog heel vaak naar terug. Mexico. Ik ben er een beetje verliefd op geworden, en ben van plan alle hoekjes van het land te ontdekken. Van de woestijn in het noorden, via koloniale steden in het midden tot de tempels in de jungle van het zuiden, ik wil het allemaal zien.

Als ik denk aan Mexico herinner ik mij de geurige, vochtige hitte, drukkend en zwaar, maar ontzettend fijn. En de felle kleuren van de natuur, de gebouwen, de kleding van de mensen en het eten. Vergeleken met Mexico is Nederland maar flets. En stil. De straten van Mehico zijn gevuld met gezelligheid, uit elk winkeltje en stalletje klinkt muziek.

Maar ik herinner me natuurlijk zeker ook het lekkere eten. Dios mio, wat kun je daar onwijs lekker eten.
Grote favorieten zijn de ceviche en mangoshakes die ze in het hotel maakten. Of de bananenshakes. Of de kokosshakes. Maar ook over de super malse kip die ik in een cantina langs de weg at droom ik nog steeds. In het buitenland geldt volgens mij over het algemeen de regel dat hoe lelijker het eettentje eruit ziet, hoe lekkerder het eten is.
Zo ook bij deze cantina. Het was een open ruimte gevuld met plastic stoeltjes aan tafels met goedkoop plastic zijl erop. Het eten stond in grote bakken zeer onaantrekkelijk te wezen en de felgekleurde puddingkjes waren versierd met vliegen. Maar lèkker dat het was! De kip was heel gekruid maar niet pittig, en zó ongelofelijk mals, zo had ik 'em nog nooit gegeten.
O en de verse mango's die ik elke dag bij het ontbijt at. Pffff zo zoet en sappig en vol van smaak! Ooo en de taarten en toetjes..


De meeste mensen denken dat de Mexicaanse keuken heel vet en ongezond is, want dat is wat ze kennen van de Mexicaan hier in Nederland. Maar het tegendeel is waar. Het eten is vers, kruidig, fris zacht en scherp tegelijk, met limoen, koriander, avocado, pepers en cacao als belangrijke smaakmakers. Er wordt gekookt met verse vis, sappig fruit en heerlijke groenten, heel puur en zoals het hoort dus. Niks supermarkt spul, maar eerlijk en zelfgemaakt.

Een wat onbekend maar heel lekker gerecht zijn deze zoete aardappel flautas. De aardappel is vol en zacht van smaak, en koriander, limoen en flink wat kruiden maken van deze rolletjes kleine smaakbommetjes.
In het recept waar ik deze rolletjes op gebaseerd heb heten ze taquitos, wat ik een veel leukere naam vind. Een taquito is een gevulde en daarna knapperig gebakken tortilla. Maar taquitos maak je met maistortilla's, en flautas met tortilla's met tarwebloem. Dus in een poging tot authenticiteit gebruik ik dan toch maar de correcte naam flautas (al noem ik ze thuis stiekem gewoon nog steeds taquitos).

Eet de flautas met guacamole als een borrelhapje, maak er een maaltijd van met bijvoorbeeld geroosterde maiskolven, een salade en gehaktballetjes, of eet ze bij een kipsalade voor een zomerse maaltijd. En drink er natuurlijk een lekker fris Mexicaans biertje bij.

Flautas met zoete aardappel 
Geinspireerd op dit recept
voor circa 18 stuks

1 kg bataten of zoete aardappels
2 rode uien
1 bos koriander
2 limoenen
50 gr boter
50 gr oude kaas
2 tenen knoflook
peper en zout
± 1/4 tl cayenne peper
± 3/4 tl kaneel
± 3/4 tl komijn
(gerookt) paprika poeder
kleine tortilla's of gordita's
olie om te bakken
cocktailprikkertjes
 
Schil de aardappels en snijdt ze in blokjes. Doe ze in een pan met een bodempje water en een flinke snuf zout en kook ze gaar en zacht, tot je er met een vork makkelijk in kan prikken.
Giet de aardappels af. Snipper de uien en hak de koriander fijn. Knijp de knoflook in een pers of snijdt heel fijn. Rasp de kaas.

Prak de aardappels met een vork of pureestamper en meng de uien, koriander, knoflook, boter, kaas en kruiden erdoorheen. Doe het sap van 1,5 limoen erbij, bewaar de andere helft. Proef of de puree lekker op smaak is, en voeg eventueel nog het een of ander toe.

Schep op elke tortilla een schepje puree, spreidt het uit tot een worstje. Rol de tortilla strak op en zet vast met een cocktailprikkertje. Ga zo door tot alle puree op is.

Zet een grote koekenpan op het vuur, doe olie in de pan en bak de flautas tot ze lichtbruin gekleurd zijn. Leg ze nu op een bord, eventueel onder aluminiumfolie om ze warm te houden, en ga door met bakken tot alle flautas gebakken zijn. Knijp de overgebleven halve limoen er over uit en serveer ze direct.

¡Buen provecho


Mocht je trouwens in een luie bui zijn; de zoete aardappelpuree is zo op zichzelf ook heel erg lekker, bijvoorbeeld bij wat kip en een grote salade.

Reacties

Populaire posts